Zoeken
  • Lies

Zelfzorg in tijden van corona - deel 2

10 tips om iedere dag opnieuw goed voor jezelf te zorgen


In mijn vorige blog heb ik je uitgenodigd om eens na te gaan hoe het zit met jouw energiehuishouding. Loopt jouw batterij voornamelijk leeg? Of laad je ze systematisch weer op? Welke activiteiten geven energie, welke zuigen je energie weg, en hoe zit het met de balans daartussen? Ik heb je uitgedaagd om eens te kijken of je misschien een hele kleine aanpassing in je leven kan maken om zo je batterij wat regelmatiger op te laden en dus ook beter voor jezelf te zorgen.


Vandaag geef ik je graag tien tips die je verder kunnen helpen om lief te zijn voor jezelf.

Zorg eerst en vooral voor een stevige basis. De eerste drie tips gaan over deze basis.



  1. Rust. Probeer voldoende te slapen. Slaaptekort is slopend voor je lichamelijk en geestelijk welzijn. Ben je een slechte slaper? Grijp niet meteen naar medicijnen, deze kunnen verslavend werken! Probeer het eerst eens met kamillethee, etherische olie van lavendel, hoptinctuur of andere natuurlijke middeltjes. Lukt het nog steeds niet, zoek dan hulp. Het is belangrijk dat je hier niet mee blijft zitten.

  2. Voeding. Zorg voor gevarieerde, verse, liefst lokale voeding met alle voedingsstoffen die je lijf nodig heeft en drink voldoende water. En neen, er is geen enkel probleem met nu en dan comfort food. Zo lang je ook maar die vitamientjes binnen krijgt!

  3. Beweging: Het lijkt misschien niet altijd zo (zeker niet als het koud en donker is), maar je lijf wil echt bewegen. En niet enkel je lijf! Het is bewezen dat lichaamsbeweging een positief effect heeft op je gemoedstoestand. Als je kan, beweeg dan buiten in het groen, dat is extra gezond!

  4. Zeg eens wat vaker 'nee'. Je wilt graag andere mensen tevreden houden en dus vind je het erg moeilijk om 'nee' te zeggen. Je bent zeker niet alleen! Als je niet stevig in je schoenen staat is het niet evident om assertief te zijn naar anderen toe. Besef dan dat 'nee' naar iemand anders vaak 'ja' zeggen tegen jezelf betekent! Leren om 'nee' te zeggen kan echt bevrijdend voelen.

  5. Adem. Vaak merk ik bij mezelf dat ik erg oppervlakkig en hoog adem, zeker in tijden van spanning. Een snelle manier om te kalmeren en je stressniveau te doen dalen is dan, simpelweg, ademhalen. Diep en langzaam ademen heeft een wetenschappelijk bewezen positieve invloed op lichaam en geest. Hierbij een simpele oefening, die je best liggend doet. Leg een hand op je borst en een hand op je onderbuik. Probeer nu langzaam en diep in te ademen. Idealiter blijft de hand op je borst daarbij stilliggen en gaat de hand op je buik omhoog. Probeer echt zo diep mogelijk in te ademen en daarbij voor je te zien hoe de zuurstof tot helemaal diep in je onderbuik gaat. Hou de adem even vast, en blaas dan langzaam uit. Doe dit een tiental keer.

  6. Lach. Lachen is niet alleen leuk, het is ook ontzettend gezond (het is dan ook een bijzondere vorm van ademhalen). Lachen doorbreekt het denken en brengt je in het hier en nu. En dat mag best een gemaakte lach zijn... want je lichaam kent het verschil niet tussen een echte lach of een gespeelde lach! Je maakt hoe